گروه مدیریت دانش و روش ها


 

در محیط پویا و رقابتی امروز، سازمان‌ها، از جمله دانشگاه‌ها، به شدت به افزایش توانمندی‌های نوآوری خود نیاز دارند و این مهم تنها در سایه توجه به منبع ارزشمند دانش و قابلیت خلق و به‌کارگیری آن حاصل می‌شود. نوآوری سازمانی بدون وجود مدیریت دانش مشارکتی و پویا ظهور پیدا نخواهد کرد و به همین دلیل نفس وجود مدیریت دانش، اهمیت قابل توجهی برای سازمان‌ها پیدا کرده است به طوری که دانش و شایستگی‌‌های منابع انسانی بخش مهمی از دارایی‌های سازمان‌ها محسوب می‌شوند.
سیستم‌های مدیریت دانش و آموزش سنتی، عمدتا با محوریت ثبت و نشر دانش صریح فعالیت می‌کنند و در زمینه خلق و بکارگیری دانش، به ویژه دانش ضمنی و پنهان سازمان، توفیقی ندارند. بر همین اساس، امروزه مديريت دانش با رویکرد اجتماعی‌سازی، همکاری، مشارکت، تشریک مساعی و تعامل بین افراد دنبال می‌شود و می‌کوشد بزرگ‌ترین و ارزشمندترین پایگاه دانش توزیع شده سازمانی، که همانا دانش ضمنی و نهان موجود در ذهن و ضمیر کارکنان سازمان است را طی فرایندی مشارکتی و تعاملی متجلی ساخته و زمینه‌ساز به‌کارگیری آن شود. در این راستا گروه مدیریت دانش و روش‌ها به انجام امور زیر اهتمام می‌ورزد:

  • نظارت بر حسن اجرای فرآیندهای مدیریت دانش سازمانی در دانشگاه اعم از ثبت و استخراج دانش، ارزیابی، نگهداری و انتشار دانش و پیگیری اجرا و اشاعه دانش‌های متناسب
  • برنامه‌ریزی برای توسعه فرهنگ مديريت مشاركتي و تسهیم دانش سازمانی از طریق تعامل سازنده با سایر واحدها، پیگیری الزامات قانونی و فراهم آوردن بستر فنی و سازوکارهای تشویقی مناسب
  • نیازسنجی، تعیین اولویت، و ارزیابی دانش‌های مستند شده توسط کارشناسان یا اعضای دانشگاه از حیث صحت، اعتبار و کاربردی بودن و پیگیری انتشار و اجرای ایده‌ها و روش‌های مناسب با هماهنگی مقام مافوق
  • طراحی و استقرار نظام استخراج و مستندسازی، ذخیره‌سازی و اشاعه دانش با تاكید بر سازماندهي و ساختاردهي دانش به منظور تسهیل كاربرد و جاری‌سازی آن
  • برنامه‌ریزی و نظارت بر فرآیند نیازسنجی آموزش به منظور تعیین اولویت‌های آموزشی از طریق تحلیل شکاف و ارزیابی بین شایستگی‌های موجود و مطلوب کارکنان
  • برآورد بودجه آموزش و مدیریت دانش و تهیه و بهینه‌سازی برنامه سالانه بر اساس نیازهای آموزشی و بودجه مصوب با هدف تقویت تولید و انتقال دانش به‌روز، اثربخش و کارآمد در جهت بهبود بهره‌وری فردی و سازمانی
  • ارزیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی و مدیریت دانش بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده و اخذ بازخورد از مدیران واحدها به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت و بهبود فرآیند مدیریت دانش و آموزش
  • نظارت بر تشکیل پرونده آموزشی و دانشی الکترونیک برای کارکنان و ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات آن توسط کارشناسان به منظور پشتیبانی از توسعه و ارتقاء کارکنان
  • برنامه‌ريزی و نظارت بر حسن برگزاری كارگاه‌ها و دوره‌های آموزشي و تهیه مطالب آموزشی مرتبط با مديريت دانش یا سایر آموزش‌های مورد نیاز کارکنان
  • نظارت و رسیدگی به صدور، بررسی، امتیازدهی و تایید گواهینامه‌ها و امتیازات مربوط به مدیریت دانش و آموزش کارکنان به منظور بهره‌مندی ایشان از مزایای مترتبه
  • برنامه‌ریزی و هدایت فرایند مستندسازی، عارضه‌یابی و بهبود روش‌ها و فرآیندهای انجام کار دانشگاه در چارچوب برنامه‌ها و ایده‌های مستخرج از مدیریت دانش، استفاده از نظام پیشنهادها، بازخورد ذینفعان و بهره‌گیری از بهین‌تجارب سایر سازمان‌های مشابه
  • طراحی و مدیریت سازوکار تعامل سودمند با سایر واحدهای دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها و سازمان‌های مشابه به منظور تسهیل فرایندهای مدیریت دانش، و مستندسازی و بهبود فرایندها و روش‌ها
  • مطالعه، بررسی و ارائه پیشنهاد در زمینه به‌کارگیری فناوری‌های جدید برای یکپارچه‌سازی و کارآمدسازی فرایندها و روش‌های ارائه خدمات دانشگاه در تعامل با سایر واحدهای ذیربط