متن کامل خبر


 
ارائه گزارش هوشمندسازی موتورخانه های دانشگاه در شورای مدیریت سبز

خلاصه خبر: در نشست شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه که 23 آبان ماه برگزار شد، مزایای موتورخانه های هوشمند به عنوان یکی از مؤثرترین روش های بهینه سازی مصرف سوخت ارائه و دستاوردهای اجرای پروژه های بهره وری انرژی در دانشگاه امیرکبیر به عنوان الگویی موفق برای دستیابی به اهداف مدیریت سبز دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی کشور تشریح شد.

مهندس فتاحی عضو هیأت مدیره شرکت پیشران انرژی در خصوص فعالیت های صورت گرفته تحت عنوان قرارداد هوشمند سازی و بهینه سازی دانشگاه صنعتی امیر کبیرگفت: در این دانشگاه 27 موتوخانه به سامانه کنترل هوشمند موتورخانه های گرمایشی و سامانه مانیتورینگ و فرهنگ سازی تجهیز شد و حاصل این اقدام صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف گاز بود.
وی افزود: محاسبات صرفه جویی گاز در دانشگاه امیرکبیر در دوره ی 12 ماهه ی بررسی شده، از 24 درصد صرفه جویی خبر داد. همچنین به کمک صرفه جویی گاز و برق، انتشار آلاینده ها کاهش یافت و رده ی انرژی دانشگاه از G به F ارتقاء داده شد.
مهندس فتاحی با اشاره به بررسی عوامل کاهش دهنده ی مصرف و تآکید بر اهمیت عوامل انسانی ضرورت وجود سیستم پایش را یادآور شد و گفت: سوابق نصب تجهیزات کنترل و بهینه سازی مصرف سوخت در دانشگاه شهید بهشتی به ما نشان داد که اگر تمامی عوامل صرفه جویی مهیا باشد اما سیستم پایش وجود نداشته باشد، روند صرفه جویی با اختلال مواجه خواهد شد.
وی در اشاره به برخی مزایای سیستم های هوشمند و پایش آنلاین اظهار داشت: امکان شناسایی مشکلات و نقاط ضعف موتورخانه ها، پیگیری به هنگام مشکلات، ارائه راهکار مناسب برای حل مشکلات، کنترل عملکرد پیمانکار تأسیسات، کاهش هزینه های قبض، کنترل تأسیسات از راه دور و امکان مشاهده عملکرد موتورخانه به صورت آنلاین از مهمترین مزایای سیستم هوشمند و پایش آنلاین است. به کمک سامانه مانیتورینگ نیز امکان شناسایی مشکلات و ارتقاء سطح کیفیت فراهم می شود
در ادامه گزارش مصارف انرژی ( گاز و برق) در دانشگاه تربیت مدرس ارائه شد. بر این اساس میانگین مصرف سالانه گاز دو میلیون متر مکعب است که 33 درصد کل مصرف به مصارف ثابت بدون مصارف سیستم های گرمایشی و سرمایشی تعلق دارد و 70 درصد از کل مصرف سیستم های گرمایشی مربوط به موتورخانه هاست. گزارش مذکور میانگین مصرف سالانه برق دانشگاه را 12 میلیون کیلووات ساعت نشان می دهد که 75 تا 76 درصد کل مصرف مربوط به مصارف ثابت می باشد.
مهندس فتاحی گام نخست در صرفه جویی را صرفه جویی در مبدا دانست و تصریح کرد: کنترل در مبدا بسیار تأثیرگذار است و در فاز بعدی کنترل در مقصد مورد توجه قرار می گیرد. آموزش کارکنان و افراد برای کاهش مصرف در مقصد از اهمیت بسیار برخوردار است. همچنین اگر افراد از دستاوردهای بهینه سازی مصرف سوخت در سازمان خود آگاه شوند و نتایج راه اندازی سیستم های کنترل هوشمند اطلاع رسانی شود، بدون شک آنها نیز در مقصد اقدام به صرفه جویی می کنند.
در ادامه مدیر روابط عمومی به تشریح اقدامات انجام شده برای حضور پررنگ دانشگاه تربیت مدرس در سومین نمایشگاه «دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز» پرداخت.


23 آبان 1397 / تعداد نمایش : 1884