متن کامل خبر


 
دکتر احمدی: دانشگاه تربیت مدرس برای بقاء و حفظ اعتبار خود به تحول نیاز دارد

خلاصه خبر: بیست و هشتمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه با محوریت بحث تعامل شبکه ای و میان رشته ای، روز سه شنبه دوازدهم بهمن ماه در سالن اجتماعات شهید مطهری برگزار شد.


بیست و هشتمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه با محوریت بحث تعامل شبکه ای و میان رشته ای، روز سه شنبه دوازدهم بهمن ماه در سالن اجتماعات شهید مطهری برگزار شد.
در ابتدای این گردهمایی که با حضور هیأت رئیسه دانشگاه برگزار شد، دکتر احمدی ضمن اشاره به مسئله الویت فعالیت های بین رشته ای و تعامل شبکه ای به عنوان یکی از محورهای اصلی طرح تحول راهبردی دانشگاه، بر اقدام جدی و عملی در این حوزه تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی و با نوآوری هایی که شاهد آن هستیم، توسعه علم و فناوری در کشور و در سطح بین المللی زمانی میسر می شود که دانش و تخصص پراکنده گروه ها به یکدیگر پیوند خورده و این دانش ترکیبی و خرد جمعی در راستای حل مسائل پیچیده جامعه مدرن و فرا مدرن قرن 21 تجهیز گردد. ما باید از دوره بسط و قبض دانش که آن را طی کرده ایم به دوره همگرایی و convergence هدایت کنیم. این همان پاسخی است که جهان امروز به مشکلات پیش روی بشریت داده است و ما در این زمینه به بازبینی روش ها و اقدامات جاری خود نیاز داریم.
رییس دانشگاه در ادامه افزود: ترکیب علم و دانش در زمینه های مختلف به دو صورت بین رشته ای و شبکه ای میسر است. تعامل شبکه ای وسیع تر و با پراکندگی بیشتری انجام می شود. در بحث تعاملات شبکه ای، گروه های تحقیقاتی در دانشگاه های مختلف یکدیگر را مورد شناسایی قرار داده، محورهای قوت و ضعف خود را ارزیابی کرده و در تعامل برای اعتلای خود، گروه های شریک تحقیقاتی را جستجو می کنند تا در نهایت با هدف حل مسائل چند بعدی و پیچیده با یکدیگر همکاری کنند. این گروه های تحقیقاتی ممکن است بین دانشکده های یک دانشگاه، بین دانشگاه های مختلف یک کشور و یا بین دانشگاه های چند کشور ایجاد شود.
دکتر احمدی خاطر نشان کرد: در کشورهای توسعه یافته به این تعاملات شبکه ای توجه بسیار شده و هم اکنون فعالیت های چشمگیری در اتحادیه اروپا با بودجه کلان در این زمینه شکل گرفته و در حال انجام است و حتی یک شاخه از این تعاملات شبکه ای نیز امکان مشارکت کشورهای غیر اروپایی به عنوان شریک را فراهم کرده است. الگوهای متعددی وجود دارد که می توان از تجربیات، فرصت ها و متدلوژی آنها بهره برد. توسعه تعاملات شبکه ای بین دانشگاه های داخل کشور و دانشگاه های خارجی نه تنها در الویت های دانشگاه تربیت مدرس قرار دارد بلکه در برنامه های اصلی وزارت علوم نیز گنجانده شده است و در آئین نامه جدید ارتقاء اعضاء هیأت علمی برای این نوع فعالیت ها ضریب تشویقی و امتیازات خاص مقرر گردیده است.
وی در ادامه به فعالیت های بین رشته ای و ضرورت حرکت به سمت آن اشاره کرد و افزود: مشارکت های بین رشته ای مقیاس کوچک تری از فعالیت های تحقیقاتی جمعی است که در آن یک گروه یا تخصص با درک توانایی ها و ضرورت ها برای حل یک مشکل به سراغ یک گروه یا تخصص دیگر رفته و از امکانات یک رشته برای ارتقاء و رفع محدودیت های یک رشته ی دیگر و یا سرعت بخشیدن به پیشرفت کند در یک رشته خاص استفاده می کنند. برای مثال تجارت و بازرگانی که در ترکیب با دانش IT و ICT به شکل گیری تجارت الکترونیک منجر شد که امروزه زندکی و جامعه بشری به شدت به آن وابسته است.
دکتر احمدی در خصوص طرح آمایش رشته ها اظهار داشت: طرح آمایش رشته ها در حال برنامه ریزی است و از سال آینده به صورت اجرایی آغاز می شود و بر اساس این طرح با توجه به نیاز بازار و تقاضای جامعه، برخی رشته ها تعطیل و بعضی گرایش ها در رشته های آموزشی ایجاد می شود. در حال حاضر با وضعیت اشباع در رشته های کلاسیک به دلیل انباشتگی فارغ التحصیلان آنها مواجه هستیم. باید بین عرضه و تقاضای علمی و فارغ التحصیلان از یکسو و نیاز جامعه از سوی دیگر، تعادل برقرار کنیم. طرح آمایش به عنوان یک ضرورت در تحول آموزش عالی مطرح و در حال پیگیری است. ما نیز باید با مسئولیت پذیری، نقش مؤثری ایفا کنیم و با توجه به شرایط کنونی جامعه پیشنهاد تأسیس رشته های جدید بین رشته ای و ترکیبی را مطرح کنیم.
وی تأکید کرد: دانشگاه تربیت مدرس برای بقاء و حفظ اعتبار خود به تحول نیاز دارد. از مدیران گروه های آموزشی می خواهم که بحث تعامل شبکه ای و میان رشته ای را که از الویت های دانشگاه در طرح تحول است جدی گرفته و در تعریف پدیده ها و مسائل نو و شناخت آنها از خرد بین رشته ای بهره مند شوید و از تجربیات دانشگاه های معتبر جهان در این زمینه استفاده کنید.

بیست و هشتمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه

رییس دانشگاه در ادامه به نمونه هایی از ایجاد رشته های نو در دانشگاه های معتبر اروپا و شرق آسیا اشاره کرد و گفت: دانشگاه فدرال سوئیس برای تحول در علوم انسانی و رونق دانش کلاسیک علوم انسانی رشته جدید علوم انسانی دیجیتال را تأسیس کرد. یا رشته مهندسی فرهنگ و فناوری فرهنگ که به منظور خروج علوم استنباطی و هنرهای انسانی از رکورد و جمود، فعالیت های هنری را بصورت دیجیتال تعریف می کند، نیز از این دست رشته های جدید می باشد.
وی از راه اندازی رشته تجاری سازی بیوتکنولوژی از مهرماه سال آینده در دانشگاه خبر داد و افزود: به همت مرکز زیست فناوری و گروه مهندسی صنایع دانشگاه، اولین دوره رشته جدید تجاری سازی بیوتکنولوژی از مهر ماه سال 96 راه اندازی و امکان تحصیل در آن فراهم می شود. فارغ التحصیلان بین رشته ای در کارآفرینی و حل معضلات جامعه امروز بسیار موفق تر خواهند بود. امیدواریم اقدامات در خصوص توسعه بین رشته ای ها گسترده تر شده و همه ی اساتید و گروه ها به این حرکت بپیوندند. در این خصوص امکان داریم که مراکز کوچک بین رشته ای از پیوند دو رشته ایجاد کنیم یا مراکزی بصورت مجازی ایجاد کرده و درصورت پیشرفت و رسیدن به سطحی از بلوغ، آنها را به مرکز رسمی تبدیل کنیم.
دکتر احمدی به وجود دو الگو در زمینه شکل گیری و فعالیت رشته های بین رشته ای اشاره کرد و گفت: در الگوی اول فعالیت های بین رشته ای، یک گروه حاکم و یک گروه به عنوان همکار تلقی می شود. در این موارد دست گروه ها بازتر بوده و مدیران گروه ها می توانند پروپوزال ارائه کنند و اگر موفق باشند حتی می توانند یک مرکز و انستیتو فراهم کنند. اما در برخی از بین رشته ای ها، دو یا چند گروه با تخصص های مختلف مشارکت دارند بدون اینکه یک گروه غلبه داشته باشد. به عنوان مثال در موضوعاتی همچون انرژی، مالکیت خاصی وجود ندارد که بتوان به یک گروه اختصاص داد و در واقع این دست از بین رشته ای ها بسیار پیچیده و گستره هستند. دانشکده فناوری های برتر این آمادگی را دارد که از هسته هایی که بر این اساس شکل می گیرند حمایت کند و در این راستا بودجه ی خوبی پیش بینی کردیم تا بتوانیم از اساتید ممتاز خود پشتیبانی کنیم.
وی در پایان اضافه کرد: با کمک اساتید و مدیران گروه ها می توانیم این الویت مهم طرح تحول راهبردی دانشگاه را اجرایی کنیم. در این برهه زمانی با همت والا و انجام همکاری ها و پژوهش های شبکه ای و ایجاد رشته های بین رشته ای می توان تحول را رقم زد.


13 بهمن 1395 / تعداد نمایش : 2453