[ Print ]  [ Close ]

http://ssa.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=4582   , 1403/02/28


به همت انجمن کوهنوردی دانشجویان دانشگاه؛
برنامه صعود به ارتفاعات توچال ویژه برادران در ماه مبارک رمضان برگزار شد


کوهنوردان درحال صعود استراحت در پناهگاه توچال منظره زیبای پایتخت در شب


 



پیرو سنت حسنه هر سال، در ماه مبارک رمضان یک صعود شبانه در برنامه‌های انجمن کوه دانشگاه گنجانده شده است. این برنامه می‌بایست دو ویژگی مهم داشته باشد: از نظر دسترسی نزدیک باشد (بنابراین همواره یکی از قله‌های نزدیک تهران انتخاب می‌گردد) و در مدت زمان دو سه ساعت مانده به افطار تا چهار پنج ساعت پس از سحر قابل اجرا باشد. هدف از اجرای برنامه در ماه مبارک رمضان حفظ آمادگی اعضای تیم کوهنوردی و همچنین تجربه صعود در شب است.

همانند همیشه وعده دیدار برنامه‌های یک روزه مرکز تربیت بدنی دانشگاه است. بیشتر اعضای تیم سر وقت آمده‌اند. این نوید یک برنامه خوب را می‌دهد. پس از سوار شدن بر مینی‌بوس، در ساعت 16:15 از دانشگاه حرکت می‌کنیم.

ساعت 17:00 به میدان سربند (مجسمه) ابتدای پیمایش می‌رسیم. پس از پیاده شدن و بستن کوله‌ها و آمادگی شروع حرکت، معارفه کوتاهی انجام می‌شود تا هم‌نوردان همدیگر را بهتر و بیشتر بشناسند، به خصوص که تعدادی از دوستان به تازگی با برنامه‌های انجمن کوه همراه شده‌اند.

در ساعت 17:10 حرکت را آغاز می‌کنیم. مسیر دربند، شیرپلا، جان‌پناه امیری، قله توچال پیش روی ماست.

با توجه به اینکه بیشتر اعضای گروه روزه دارند تعداد استراحت‌ها بیشتر از معمول است و حدود هر نیم ساعت تا 40 دقیقه یک استراحت کوتاه داریم تا هم نفسی تازه شود و هم آبی که در مسیر پیمایش از چپ و راست جاریست به سر و صورت‌ها تازگی بخشد.

ساعت 19:40 به پناهگاه شیرپلا می‌رسیم. با توجه به شرایط، سرعت صعود بسیار خوب بوده است. در پناهگاه منتظر اذان می‌نشینیم. سپس وقت افطار و تجدید قوای اعضای تیم است. با توجه به ادامه برنامه، بهتر است غذاهای سبک و پر انرژی خورده شود و همه دوستان به این نکته آگاهند.

در ساعت 22:15 شیرپلا را به سمت امیری ترک می‌کنیم. ماه شب چهارده همه جا را روشن کرده و هوا مطبوع و دل‌انگیز است. پس از دو ساعت صعود در ساعت 12:15 به جان‌پناه امیری می‌رسیم. اینجا باد شدیدتر است و هوا کمی سردتر. بنابراین موقع استراحت یک لایه لباس گرم اضافه می‌کنیم و درون جان‌پناه جای می‌گیریم.

روح کوهنورد جوان که این جان‌پناه به یاد او و توسط پدر گرامیش ساخته شده، شاد. این جان‌پناه، پناه کوهنوردان زیادی بوده، هست و خواهد بود هر چند خود او در همین نقطه بی‌پناه بود! روحش شاد و یادش گرامی.

با توجه به اینکه صعود ما غروب جمعه است، تنها گروه در مسیر صعود ما هستیم! گروه‌های بسیاری را تا رسیدن به شیرپلا در حال بازگشت می‌دیدیم. با خوردن تنقلات و استراحتی کوتاه تجدید قوا می‌کنیم و در ساعت 12:45 ادامه صعود را از سر می‌گیریم و در ساعت 02:35 بر فراز قله توچال پا می‌نهیم.

هوا نسبتا سرد و بادهای قله توچال معروف است. اما این بار شدت باد کمتر از حد انتظار است. به درون جان‌پناه قله می‌رویم. بهترین زمان برای خوردن سحری است. چای هم در سرمای قله دوچندان می‌چسبد. پس از حدود یک ساعت، در ساعت 03:40 راه بازگشت را در پیش می‌گیریم. در ساعت 04:40 به امیری می‌رسیم. پس از استراحت در ساعت 05:15 از امیری به سمت دربند سرازیر می‌شویم. فاصله میان استراحت‌ها در هنگام فرود کمی بیشتر است.

برای فرار از گرمای خورشید صبحگاهی، با تدبیر مربی گرامی مهندس علیزاده از دره اوسون پایین می‌رویم تا بیشترین سایه را داشته باشیم. در ساعت 09:37 به میدان مجسمه می‌رسیم و سوار بر مینی‌بوس راه دانشگاه را در پیش می‌گیریم. در انتهای برنامه با رسیدن به دانشگاه اعضای تیم کوهنوردی یکدیگر را به امید دیدار در برنامه‌های آینده انجمن کوه دانشگاه بدرود می‌گویند.

در پایان از مسئولان محترم دانشگاه دکتر اصلاحچی، دکتر رستگار، آقایان فلاح، علیدادی، فرج‌اللهی و دوستان عزیز در بخش خدمات و نگهبانی تربیت بدنی برای کمک‌های ارزنده‌شان در برگزاری برنامه صمیمانه سپاسگزاری می‌کنیم.



12:43 - چهارشنبه 24 خرداد 1396    /    شماره خبر : 4582    /    تعداد نمايش خبر : 2901