[ Print ]  [ Close ]

http://ssa.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=3391   , 1403/02/17


آغاز پنجمین کنگره عناصر کمیاب ایران


آغاز پنجمین کنگره عناصر کمیاب ایران

پنجمین کنگره عناصر کمیاب ایران، امروز سی ام آذرماه با حضور اساتید، صاحبنظران، دانشجویان و علاقمندان حوزه علوم زیستی در سالن اجتماعات جابربن حیان دانشگاه آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه دکتر محمد تقی خانی مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و عضو هیأت علمی گروه بیوشیمی بالینی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه، طی سخنانی تلاش در حیطه علوم زیستی را راهگشای بسیاری از مشکلات طبیعت و بشر امروزی دانست و اظهار داشت: پژوهش در زمینه عناصر کمیاب چه آن دسته از عناصری که برای بشر مفید است و چه آنهایی که مضر هستند و باید از زندگی انسان حذف شوند، حائز اهمیت است. محیط زیست بستر سلامت انسان هاست ازاینرو برگزاری کنگره های اینچنینی برای جلب توجه مسئولین و سیاستگذاران می تواند مفید باشد.

وی خاطر نشان کرد: امروزه در دنیا توجه به محیط زیست یکی از اولویت های بشری است؛ چرا که مستقیم با سلامت جامعه مرتبط است. آلودگی آب، هوا و مواد غذایی و وجود عناصر مضرری همچون جیوه، سرب و... سلامت جامعه را به خطر انداخته و برای ایجاد زندگی بهتر و سالم تر باید نسبت به شناسایی و حذف عناصر زیان آور و همینطور اضافه کردن عناصر کمیاب مفید به جیره غذایی مردم اقدام شود.

دکتر تقی خانی ادامه حیات بشر را منوط به بسیاری از عناصر کمیاب دانست و تصریح کرد: علم بیوشیمی در زمینه عناصر کمیاب کمک کننده است. افزایش دانش و راه های تشخیص این عناصر یکی از بخش های مهم بیوشیمی بالینی در آزمایشگاه های تشخیص طبی می باشد که هر چه دقیق تر و سریع تر به تشخیص دست یابیم، کمک بیشتر و بهتری به بیمار و پزشک معالج کرده ایم.

وی در پایان افزود: اگر جامعه سالم نباشد، به آگاهی هم دست نمی یابد و در نهایت به پیشرفت و توسعه هم نخواهد رسید. همکاری دانشکده های علوم پزشکی، علوم زیستی، علوم کشاورزی و صنایع غذایی و محیط زیست که همگی با سلامت انسان مرتبط هستند و ایجاد بین رشته ای ها و افزایش همکاری ها بین وزارت بهداشت و وزارت علوم به منظور توسعه تحقیقات در حوزه عناصر کمیاب می تواند سلامت غذایی و جسمانی مردم را ارتقاء داده و در نهایت سلامت جامعه را بهبود بخشد.

پیش از سخنان دکتر تقی خانی، دبیر این کنگره ضمن تأکید بر اهمیت عناصر کمیاب اظهار داشت: این رویداد، گردهمایی پژوهشگران و محققان شاخه های مختلف مرتبط با عناصر کمیاب برای ارائه جدیدترین دستاوردهای این حوزه می باشد. انجمن عناصر کمیاب و دانشگاه تربیت مدرس با برگزاری این کنگره، فرصت علمی جدید و مغتنمی را برای ارتباط پژوهشگران و صنعت در این زمینه فراهم آوردند.

ساجدی دانشیار گروه بیوشیمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه افزود: اهمیت عناصر کمیاب در حوزه زیست محیطی (آب، خاک، هوا) و در زمینه کیفیت محصولات کشاورزی که تأمین کننده غذا و در نهایت سلامت مردم جامعه هستند، بر کسی پوشیده نیست.





آغاز پنجمین کنگره عناصر کمیاب ایران





دکتر ساجدی به حضور طیف وسیعی از پژوهشگران فعال در حوزه عناصر کمیاب اشاره کرد و گفت: در این کنگره 30 عنوان سخنرانی و 250 پوستر در محورهای مختلف شامل: سلامت و بیماری، تغذیه انسانی، متابولیسم بیولوژیکی، داروسازی، دندانپزشکی و مهندسی بافت، علوم کشاورزی، شیلات و دامپزشکی، نانوتکنولوژی، بیوانفورماتیکف آلودگی¬های زیست محیطی، فرایند سلولی و ملکولی، زمین شناسی پزشکی و روش های نوین در سنجش عناصر کمیاب ارائه می گردد که این میزان مشارکت از حیث تعداد و تنوع پژوهش حائز اهمیت است و از گستردگی فعالیت های اجرایی و علمی کنگره حکایت دارد.

وی همچنین از مشارکت 10 شرکت مرتبط در بخش نمایشگاهی کنگره و حمایت مالی 7 سازمان از کنگره به عنوان نقاط قوت کنگره پنجم عناصر کمیاب نام برد.

گفتنی است پنجمین کنگره عناصر کمیاب ایران 30 آذر آغاز و با ارائه سخنرانی های متنوع حول محورهای کنگره، برپایی نمایشگاه های جانبی، برگزاری مجمع عمومی انجمن و انتخابات هیأت مدیره و کارگاه های آموزش تا 2 دیماه ادامه دارد.



13:36 - سه شنبه 30 آذر 1395    /    شماره خبر : 3391    /    تعداد نمايش خبر : 2597