[ Print ]  [ Close ]

http://ssa.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22028   , 1403/02/31


برگزاری نشست تخصصی «بررسی فرآیند حقوقی و اجرایی قانون جدید انتخابات»


در این مراسم که به همت بسیج اساتید دانشگاه برگزار شد،دکتر محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به قانون جدید انتخابات گفت: در این دوره قانونگذار ۶ دستگاه و زیر مجموعه های آن را موظف کرده که مدارک هویتی افراد را صحت سنجی کنند که شامل؛ وزارت علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد، حوزه های علمیه، سازمان امور استخدامی، فراجا و دادستانی، وزارت خارجه و ثبت احوال است.

وی ادامه داد:  به طور کلی فهرست ۴۹ هزار نفر را به این ۶ دستگاه ارسال کردیم که ۲۸ هزار نفر حائز شرایط ثبت نام شده اند که برای  تایید افراد ثبت نامی مواردی مانند بحث نظام وظیفه، مدارک تحصیلی،تابعیت ایرانی و....مورد ارزشیابی قرار گرفته است.

دکتر اسلامی درباره شناسایی مسئولان دستگاه‌های دولتی که توسط سازمان امور استخدامی انجام گرفت خاطر نشان کرد: تا کنون ۲۵ هزار نفر ثبت نام کرده اند که این حد نصاب نیز تاکنون جدید بوده است.

وی با اشاره به الکترونیکی بودن فرایند ثبت نام در این دوره گفت: قبلا افراد در صف می ایستادند ولی در این دوره فرایند ثبت نام الکترونیکی شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: در قانون جدید، شناسنامه به عنوان تنها مدرک معتبر کنار گذاشته شده و پنج مدرک؛ شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت، گواهی نامه و گذرنامه در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: مورد جدید دیگر وجود دستگاه احرازی به صورت برخط یا آنلاین در شعب است که از تکراری بودن رای جلوگیری میکند.علاوه بر آن رای در سامانه ثبت احوال هم ثبت شده و دیگر ضرب مهر در شناسنامه وجود نخواهد داشت.

دکتر اسلامی با اشاره به اضافه شدن ماده ۷۴ به قانون جدید انتخابات گفت: بر اساس این ماده، تمام دستگاه‌های دولتی ذیل ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری باید از امکانات خود برای ارائه خدمت به نامزدها و حوزه های انتخاباتی استفاده کنند.در حالی که در گذشته دستگاه‌های دولتی برای کمک به نامزدها منع می شدند.

وی درباره دلیل استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغ نامزدها خاطر نشان کرد: این کار به این علت از طرف قانونگذار صورت گرفت تا نامزدهایی که از تمکن مالی برخوردار نیستند نیز بتوانند صحبت های موثر خود را به گوش مردم برسانند.

دکتر اسلامی ادامه داد: در ذیل مصوبه هیئت وزیران، شهرداری و سازمان صدا و سیما نیز برای مشارکت در امر انتخابات مشارکت خواهند داشت.

وی افزود: صدا و سیما ۲۰۰ فرکانس یا کانال تلوزیون محلی را ایجاد کرده که در ۲۰۰حوزه انتخابیه به نامزدها ارائه خدمت خواهد کرد.در این راستا طبق برنامه ریزی انجام شده، ۲۰ دقیقه  برای هر نامزد در تلوزیون در نظر گرفته شده است که بعد از اتمام زمان، نامزد شماره حساب خود را اعلام می‌کند تا افراد متقاضی کمک مالی خود را به نامزد مورد نظرشان انجام دهند.

دکتر اسلامی درباره نقش شهرداری‌ها در انتخابات یادآور شد: شهرداری‌ها غیر از کمک نقدی، پشتیبانی حوزه های انتخابیه را بر عهده خواهند داشت.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره قانون شفافیت سال ۹۸ که تصویب شده و هرگز اعمال نشد گفت: در قانون جدید  قانون شفافیت مورد تاکید قرار گرفته و برای نخستین بار مقرر شده است نامزدها کلیه منابعی که از افراد حقیقی ایرانی، احزاب و دارایی های شخصی برای انتخابات استفاده می‌کنند در سامانه مالی در نظر گرفته شده توسط ستاد انتخابات ثبت کنند.

وی ادامه داد: سند هزینه و فاکتورهای برپایی ستاد،تبلیغات و حق الزحمه عوامل و برپایی تجمعات باید توسط خود نماینده یا  یک شخصیت حقوقی  معرفی شده توسط نامزد مانند شرکت حسابداری در سامانه مشخص شود. البته ما برای هر حوزه انتخابیه با توجه به سه شاخص محدوده جغرافیایی، پراکندگی جمعیت و تعداد کرسی سقف هزینه تعیین کردیم. هر فردی هم که تمایل به کمک به نامزد مورد نظر خود را دارد تنها ۲۰ درصد سقف هزینه را می‌تواند تقبل کند نه بیشتر.

دکتر اسلامی اضافه کرد: چنانچه نامزدی بیشتر از قانون سقف هزینه،خرج کند متخلف شناخته شده و مشمول مجازات درجه ۶ قانون و محرومیت دو دوره کاندیداتوری مجلس شواری اسلامی خواهد بود. بر طبق این قانون دیگر ستادهای خود جوش و مردمی وجود نخواهد داشت.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین از  ایجاد ستاد بانوان در این دوره خبر داد.

وی با تاکید بر انتخابات الکترونیکی این دوره از مجلس که برای نخستین بار انجام خواهد شد گفت: ۳۴ هزار صندوق الکترونیکی در کل کشور داریم که بستر آن فراهم شده و قانون تصویب کرده است و فقط منتظر نتیجه شواری نگهبان هستیم.

دکتر اسلامی در خصوص جرایم انتخاباتی تصریح کرد: ستاد مربوط به جرایم انتخاباتی ۹ ماه قبل در قوه قضاییه و به ریاست دادستان کل کشور ایجاد شده که تا کنون چندین جلسه نیز برگزار کرده اند.دستورالعمل جامعي توسط این ستاد شکل گرفته که در آن امکان تبلیغات شفاف در فضای مجازی و حقیقی دیده شده است.

وی افزود: وزارت ارتباطات در ۵ پیام رسان داخلی،بله، سروش، ایتا،گپ و آی گپ بستر مجازی برای تبلیغات نامزدها ایجاد کرده است.

دکتر اسلامی از ۶۰ هزار شعبه مفروضه در کل کشور برای انتخابات پیش رو خبر داد و گفت: امسال نسبت به دوره قبل افزایش شعبه داریم که برای نخستین بار تست سیگنال را داخل هر شعبه انجام دادیم تا کلیه دستگاه‌های احراز در سامانه انتخابات مشکلی نداشته باشد تا رای دهندگان بتوانند بدون شلوغی و به راحتی رای خود را بدهند.

وی درباره تعرفه انتخابات نیز گفت: امسال چون به صورت همزمان هم انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شواری اسلامی را در پیش داریم دو صندوق مجزا برای هر کدام در نظر گرفته شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با ذکر این نکته که انتخابات یک ابر پروژه ملی است خاطر نشان کرد: تعداد ۷۵۰ هزار نفر در فرایند این پروژه همکاری می کنند.همچنین ۱۲۱۸ هیئت اجرایی نیز در کل کشور در این خصوص فعال هستند.

دکتر اسلامی درباره تبلیغات نامزدها گفت: امسال سعی شده تا نامزدها نسبت به ادوار گذشته بستر بیشتری برای تبلیغات داشته باشند که بازه آن ۷ روز است.کارهای مقدماتی مانند تشکیل ستادها، اقدامات متعارف، توصیه و تشویق ها منعی نداشته و سعی شده که همراهی مناسبی برای مشارکت مردم فراهم شود.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان تصریح کرد: ۵۱۰ نفر در خبرگان ثبت نام کرده اند که امسال برعکس دوراهی گذشته در قانون خبرگان نیز تفاوت هایی ایجاد شده است. شرط ۴۰ سال و داشتن سطح ۴ مدرک حوزه به عنوان دو شرط جدید در این دوره لحاظ شده است.

دکتر اسلامی در پایان به نقش دانشگاه‌ها و حوزه های علمیه در ایجاد میزگردها و نشست‌های انتخاباتی برای ایجاد شور و نشاط و برگزاری هرچه باشکوه تر انتخابات تاکید کرد.

درادامه، حاضران در نشست به بیان سوالات خود پرداختند و سخنگوی ستاد انتخابات کشور به سوالات مطرح شده پاسخ داد.



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



14:30 - سه شنبه 19 دی 1402    /    شماره خبر : 22028    /    تعداد نمايش خبر : 145