[ Print ]  [ Close ]

http://ssa.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21675   , 1403/02/20


برگزاری مراسم هفته پژوهش و تقدیر از برگزیدگان پژوهشی پردیس دانشکده‌های مهندسی

در این مراسم دکتر محمود صفار زاده، رئیس پردیس دانشکده‌های مهندسی دانشگاه تربیت مدرس با تبریک هفته پژوهش و اشاره به شعار امسال مبنی بر «پژوهش در خدمت جامعه» خاطر نشان کرد: در دوران قبل از انقلاب، مشکل کمبود متخصص و نیروی انسانی در کشور وجود داشت و بیشتر مشاغل تخصصی مانند پزشکی و مهندسی توسط خارجی‌ها انجام می‌شد. اما پس از انقلاب و تاسیس دانشگاه‌هایی مانند تربیت مدرس، فضاهای آموزشی و تربیت نیروی انسانی متخصص، توسعه و گسترش پیدا کرد.
وی ادامه داد: همانطور که در بعد آموزشی در دانشگاه‌ها نیازمند بازنگری هستیم تا خلأهای موجود در این زمینه مانند کاهش درجه علمی برخی دانشجویان نو ورود نسبت به دانشجویان سال‌های گذشته و خالی بودن برخی رشته‌های دانشگاهی برطرف شود، در بعد پژوهشی نیز نیازمند نظارت، حمایت و ارزشیابی هستیم و تا زمانی که به این مسئله توجه نشود به اهداف خود نخواهیم رسید.
دکتر محمد ضابطیان، مدیر پژوهش و نوآوری معاونت پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در این مراسم با بیان شاخص‌های انتخاب پژوهشگران برتر گفت: امسال 6 شاخص به شاخص های انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه اضافه شدکه شامل حجم پژوهش، ‌تعداد مقالات در نشریات برتر، ‌تعداد استناد به مقالات،  تعداد هم انتشاری با صنعت و جامعه،‌ هم انتشاری با نویسندگان بین المللی و ثبت اختراع بین المللی می باشد.
وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره روش های جذب منابع مالی از خارج از دانشگاه و برنامه تحقیقات جهت دار اعضای هیات علمی و حمایت‌های معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه از طرح‌های تحقیقاتی و پایان نامه‌ها و رساله ها پرداخت.
دکتر علی جعفریان، معاون پژوهش و فناوری بنیاد ملی علم ایران نیز به عنوان سخنران دیگر توضیحاتی را درباره فعالیت ۲۰ ساله این بنیاد عنوان کرد و گفت: این بنیاد از زمان تاسیس تا کنون ۳۰ هزار پروپوزال دریافت کرده که از این تعداد، ۱۰ هزار و هفتصد موضوع را مورد حمایت قرار داده است که در طول ده سال اخیر دانشگاه تربیت مدرس بعد از دانشگاه تهران، بالاترین حمایت را از بین سایر دانشگاه‌ها به دست آورده است.
وی در پایان با اشاره به حمایت‌های مستمر و حمایت‌های ویژه بنیاد ملی علم ایران، از پژوهشگران خواست تا اولویت‌های موضوعی خود را به این بنیاد اعلام کنند.
گفتنی است به دلیل درگذشت مادر گرامی دکتر عبداله زاده و عدم حضور ایشان در مراسم، ‌پیام معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه در خصوص اهمیت اثربخشی پژوهش و ترویج علم در جامعه پخش شد.  


14:06 - دوشنبه 20 آذر 1402    /    شماره خبر : 21675    /    تعداد نمايش خبر : 326