[ Print ]  [ Close ]

http://ssa.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=19952   , 1403/02/21


نشست دانشجویان و استادان گروه مطالعات زنان با رئیس دانشگاه

در ابتدای این نشست دکتر طوبی شاکری مدیر گروه مطالعات زنان دانشکده علوم انسانی ضمن اشاره به سابقه تأسیس این رشته در دانشگاه تربیت مدرس گفت: رشته مطالعات زنان در سال 81 با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 90 نیز در دوره دکترای تخصصی دانشجو می پذیرد. با اینکه سال ها از فعالیت گروه مطالعات زنان دانشگاه می گذرد اما نگاه شما به جایگاه این رشته آموزشی، اشتیاق را میان دانشجویان و اساتید افزایش داده و فضای علمی-پژوهشی فعال تری را ایجاد کرده است.
در ادامه جلسه شیما محمدی به نمایندگی از دانشجویان کارشناسی ارشد گروه به برخی مطالبات و نگرانی های دانشجویان از جمله؛ کمبود اساتید در گروه، عدم راه اندازی گرایش های جدید آموزشی، کم شدن سهمیه پذیرش دانشجوی دکتری، وجود برخی سخت گیری ها در خصوص دعوت و بکارگیری استادان سایر دانشگاه ها اشاره کرد و خواستار استفاده دانشگاه از ظرفیت گروه مطالعات زنان در برابر جریان های فمنیستی و ضد دینی شد. فاطمه عبایی نیز به نمایندگی از دانشجویان دوره دکتری گروه مطالعات زنان، به کمبود استاد در گروه و عدم جذب دانش آموختگان همچنین نبود نشریه تخصصی اشاره کرد و گفت: گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس با اینکه جزء پیشتازان این رشته در کشور بوده است اما طی سال های فعالیت خود با یک گرایش و تعداد اساتید محدود، در نقطه شروع، توقف کرده است. به نظر می رسد تحولات بنیادین در گروه، با قوام اعضای هیأت علمی  از بین دانش آموختگان و راه اندازی گرایش های جدید جمعیت و جنسیت حاصل می شود.
وی همچنین آمادگی گروه مطالعات زنان را برای همکاری با بخش های مختلف دانشگاه در راستای حل مسائل روز مانند جمعیت و حجاب اعلام کرد. گنج خانلو دیگر دانشجوی مقطع دکترای تخصصی نیز  در مورد اهمیت راه اندازی نشریه گروه توضیحاتی ارائه کرد.
دکتر فضه سادات حسینی به نمایندگی از دانش آموختگان ضمن اشاره به خلأ اعضای هیأت علمی گفت: در 10 سالی که دوره دکتری شکل گرفته است و قرار بود گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس به قطب علمی این رشته تبدیل شود، جایگاه خود را از دست داده. طی همین سال ها دانشکده ها و پژوهشکده های جدید و گرایش های جدید در سایر دانشگاه ها راه اندازی شده است. در حالی که گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس با همان گرایش حقوق زن در اسلام فعالیت می کند.
در ادامه این نشست دکتر فرهاد دانشجو به سؤالات مطرح شده پاسخ داد و گفت: برخی مواردی که مطرح شد در خود گروه قابل پیگیری، حل و فصل و انجام است. در خصوص کمبود استاد و جذب دانش آموختگان گروه در دانشگاه به عنوان عضو هیأت علمی با شما هم عقیده هستم. در مورد استفاده از اساتید سایر دانشگاه ها ممنوعیتی وجود ندارد اما در مورد کم شدن ظرفیت پذیرش دانشجوی مقطع دکترا، باید بگویم که این کار بر اساس شاخص هایی انجام می شود که یکی از آن ها نسبت دانشجو به استاد است. در خصوص نشریه تخصصی هم معتقدم داشتن نشریه علمی در گروه بسیار حائز اهمیت است و پیگیری آن از طریق انجمن علمی ساده تر خواهد بود.
رئیس دانشگاه افزود: شما در گروه مطالعات زنان باید در موضوع زنان و عرصه های مختلف آن بیشتر در صحنه باشید. باید دانشجویان و استادان گروه مطالعات زنان، خودشان به صورت تخصصی و علمی از جایگاه زنان دفاع کنند. در طول 10 سال گذشته کم کاری شده است اما می توانیم با کمک یکدیگر روند رو به رشدی را آغاز کنیم. خواسته های منطقی، پیچیده نیستند و با همراهی دانشگاه قابل حل شدن می باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه زن در نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: جایگاه زن در کشورمان جایگاه رفیعی است. زنان در جامعه ایران برای فعالیت اجتماعی، اشتغال و تحصیل محدودیتی ندارند. آمار های جهانی نشان از فعالیت بالای اجتماعی بانوان در نظام جمهوری اسلامی دارد. فعالیت زنان بر اساس  شاخص های فراوانی ارزیابی می شود. یکی از آن ها آزادی پوشش است. اما 9 شاخص دیگر از جمله شاخص نسبت تعداد دانشجویان دختر به کل دانشجویان (رتبه 3جهانی را داریم) و شاخص کار و اشتغال زنان فارغ التحصیل که به کار مشغول شده اند (رتبه 7 جهانی را داریم) وجود دارد که نشان دهنده فعالیت اجتماعی بالای زنان ایرانی است. دختران ما در همه رشته های دانشگاهی می توانند تحصیل کنند. امید به زندگی در زنان افزایش یافته است.
دکتر دانشجو در پایان تأکید کرد: در بحث زن و جایگاه زنان در کشورمان، جمهوری اسلامی بسیار خوب عمل کرده است و شما بانوان تحصیل کرده باید علمدار حقوق زن در اسلام باشید.


17:11 - دوشنبه 25 ارديبهشت 1402    /    شماره خبر : 19952    /    تعداد نمايش خبر : 253