[ Print ]  [ Close ]

http://ssa.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=19156   , 1403/03/01


نشست هم اندیشی تنوع زیستی دانشگاه برگزار شد

در بخش اول این نشست که 27 دی ماه 1401 به همت کمیته های آموزشی-فرهنگی و مدیریت پسماند شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه با حضور فعالین محیط زیست و جمعی از دانشجویان،اساتید و کارمندان برگزار شد، دکتر بشر رئیس بخش تحقیقات و مرکز رفرنس هاری انستیتو پاستور و عضو همکار سازمان بهداشت جهانی(WHO)  به موضوع حیوان گزیدگی، لزوم کنترل حیوانات مزاحم با هدف کاهش بیماری هاری در کشور، عوامل انتقال بیماری هاری، زمینه های آن، نحوه درمان و دیگر جزئیات آن پرداخت.
وی با اشاره به اینکه عامل 99درصد از موارد انتقال بیماری هاری، سگ ها علی الخصوص سگ های ولگرد هستند بر کنترل و سامان­دهی آنها از طریق دستگاه ها و نهادهای مسئول تاکید کرد و گفت: گزارش وزارت بهداشت گویای آن است که از ابتدای امسال تا کنون 11 مورد گزیدگی منتج به هاری انسان گزارش شده که اغلب آن در استان سیستان و بلوچستان است.
دکتر بشر همچنین با معرفی مهم ترین بیماری های مشترک میان انسان و حیوان بر رعایت پروتکل­ های جهانی در مواجهه با بیماری های مذکور تاکید کرد.
در بخش دوم این کارگاه دانشجویان، اساتید و کارمندان فعال حوزه محیط زیست با گفت و گو در این خصوص به تبادل نظر پرداختند. دو سوال اصلی مطرح شده در این نشست شامل: 1- لزوم دخالت و یا عدم لزوم دخالت دانشگاهیان در زیست و زندگی حیوانات شهری و پرندگان سطح دانشگاه؟ 2-در صورت لزوم دخالت دانشگاهیان، نحوه و شیوه برخورد با این حیوانات به چه گونه ای باشد؟ بود.
در پایان این نشست بر موضوع مدیریت صحیح و پایدار پسماندهای دانشگاه، لزوم آموزش دانشگاهیان در خصوص نحوه برخورد و تغذیه گونه های مختلف حیوانات دانشگاه اعم از پرنده و غیر پرنده و عقیم­ سازی گربه ­ها به عنوان راهکار تاکید شد.


13:56 - چهارشنبه 12 بهمن 1401    /    شماره خبر : 19156    /    تعداد نمايش خبر : 110